Elemek megjelenítése címkék szerint: izomcsomó

kedd, 26 Augusztus 2014 18:00

Triggerpont terápia

Számtalan esetben tapasztaljuk, hogy a krónikus, állandóan visszatérő fájdalmak, testmozgás, megerőltető fizikai terhelés, stressz hatására kialakuló izomspazmusok és izomfájdalmak, izomerő csökkenés, mozgásbeszűkülés, kisugárzó fájdalmak hátterében gyakran állnak a harántcsíkolt izmokban meglapuló szöveti feszülések, un. triggerpontok, jól korul határolható csomók, melyek nyomásra rendkívül érzékenyen reagálnak.

Hogyan kezeljük a triggerpontokat? Miért fontosak a diagnosztikában?

Trigger- és tenderpontok amellett, hogy helyi vagy kisugárzó fájdalmakat okoznak megnövelik az adott izom tónusát, melynek hatására további panaszok és/vagy tünetek alakulhatnak ki. Ilyenek például:

• ízületi porc- és meniscus sérülés
  • az ín túlterhelése miatti fájdalom, gyulladás,
  • csonthártya gyulladás,
  • tendopathia
  • gerincpanaszok,
  • porckorong károsodások
  • kisugárzó fájdalmak, amelyek idegi eredetű fájdalomhoz hasonlítanak, de nem a gerinc idegkilépési helyéről induló un. pszeudoradikuláris tünetek
  • fogfájás,
  • fülzúgás,
  • hangképzési zavarok,
  • mellkasi, vagy hasi fájdalmak, stb.

Egy alapos vizsgálat és állapotfelmérés után a terapeuta lokalizálja az izmot/izmokat és a hozzá tartozó triggerpontot, majd azt a környező szövetek állapotának függvényében előkészíti és kezeli. Manuális technikával oldja a csomót, ezáltal pedig megszűnik a hozzá tartozó testrész fájdalma. A kezelés ideje alatt a pontokban és a hozzá tartozó zónákban, un. "kisugárzási területeken" fájdalom léphet fel, ami a triggerpontok keringésének javulásával sokszor néhány perc alatt csökken vagy megszűnik. Ez a folyamat jele a triggerpont lazulásának, oldódásának, vérkeringésbe való visszakapcsolásának.

A kezelést követő napokban izomláz szerű fájdalom is felléphet a kezelt területen, ami néhány nap alatt elmúlik.

A kezelést követően a Páciensek azonnali fájdalom enyhülésről, megkönnyebbülésről, mozgékonyságról, mozgások javulásáról, mozgásbeszűkülés oldódásáról számolnak be, amely visszajelzések a feszült, görcsös izomzat lazulásának, az izmok tónuseloszlásának köszönhető.

A triggerpont terápián belül itt is törekszünk az önálló gyakorlatok betanítására, amellyel otthoni körülmények között, a kettő terápia közötti időszakban tovább lehet majd javítani a Triggerpont körüli testrész vérkeringését, a bőr alatti kötőszövet, a fascia és az izom lazítását eszközök segítségével tovább lehet végezni.

Információ kérése érdekében hívja ügyfélszolgálatunkat vagy írjon a képernyő jobb alsó sarkában megjelenő chat vonalon!

Telefonos elérhetőségünk munkanapokon 9:00-18:00 óra között a következő: +36 1 790 9900

Online

Számtalan esetben tapasztaljuk, hogy a krónikus, állandóan visszatérő fájdalmak, testmozgás, megerőltető fizikai terhelés, stressz hatására kialakuló izomspazmusok és izomfájdalmak, izomerő csökkenés, mozgásbeszűkülés, kisugárzó fájdalmak hátterében gyakran állnak a harántcsíkolt izmokban meglapuló szöveti feszülések, un. triggerpontok, jól körülhatárolható csomók, melyek nyomásra rendkívül érzékenyen reagálnak.

Hogyan kezeljük a triggerpontokat? Miért fontosak a diagnosztikában?

A triggerpontok és tenderpontok ismeretének birtokában a fájdalom igazi kiváltó oka könnyen lokalizálható, amely pedig nagyon nagy segítség a betegkezelésben! Itt ugyanis az ok és a tünet - mint következmény - viszonylag távol vannak egymástól és a fájdalom kiváltó okát könnyen félre lehet értelmezni. A terápiához tartozó vizsgálat, illetve az ezt követő kezelési technika azonban nagyobb mértékű biztonságot ad a kezelőnek a pontosabb differenciáldiagnózis felállításához.  KÉPZÉSEK A TÉMÁBAN FOLYAMATOSAN INDULNAK! Részletes képzési leírás itt tekinthető meg....

Témához kapcsolódó jánlott cikkek:

Fájdalom? Sérülés? Milyen tünetei vannak? Figyeljen a panaszokra, hallgasson rá, mert fontos információt tartogat!

Triggerpont terápia

Cikket írta/szerző: Kanyó Ildikó, PhysioVit Rehab Akadémia/ Sportfizioterapeuta, 2011. november 09.

Tisztelt Olvasó! Felhívjuk a figyelmet arra, hogy jelen cikk és fotó szerzői jogi védelem alatt áll. A cikk, vagy egy részének bármilyen felhasználásához ( másoláshoz , fordításhoz stb.)  a szerző előzetes írásbeli engedélye szükséges. A szerzői jog megsértése súlyos jogi következményeket von maga után.

Triggerpontok a szervezet több szövetében előfordulhatnak - pl. ínszövet, zsírszövet, ízületi tok, szalagok -, de fájdalmat és egyéb panaszokat csak a vázizmokban elhelyezkedő pontok okoznak. Ezek nagyon sok esetben igazi kiváltó okai a mozgás szervrendszerében keletkező fájdalmaknak.

Mi az a triggerpont?

A triggerpont a vázizmon belül egy erősen irritált, „begörcsölt“ izomterület, mely sokszor kb. borsónyi nagyságú. Ez a csomó egy állandóan görcsben álló izomhoz hasonlítható. Egészséges izom összehúzódik, majd elernyed. Ezzel ellentétben a triggerpontot tartalmazó izom nem tud többé normálisan összehúzódni és elernyedni, mert kötőszöveti rétege megfeszülve azonnal érzi a változást. Tartós irritáció hatására az egész izom terültén tónusvátozás alakul ki. Az irritált területek állandó negatív szignált küldenek az idegrendszer felé, majd ez távoli testtájak irányába szétterülő erős fájdalom képében jelenik meg. Olyan érzést kelthet, mint az idegbecsípődés miatti fájdalom. Ezért sokszor össze is tévesztik az idegi eredetű fájdalmakkal.

Klasszikus példa erre az alsó végtag területére kisugárzó fájdalom, melynél talán egyből felmerül a gerinccsatornából kilépő ideg érintettség és porckorong károsodás lehetősége. Ilyen jellegű fájdalmakat triggerpontok is tudnak okozni. Ezért nagyon fontos a kiváltó okok differenciálása, mely minden esetben a triggerpont terápia terapeuta által kötelezően végzett eleme. Minden izomhoz tartozik egy-egy terület, ahová a triggerpontból kiinduló fájdalom élesen kisugárziki. A fájdalom helye alapján könnyen lokalizálható a harántcsíkolt izom, ezáltal pedig a kezelendő terület.

Szinte mindenki számára ismerős lehet a diagnózis: teniszkönyök. Könyök széli részén fájdalom, izomerő csökkenés mozgáskorlátozottság stb. Teniszkönyökre hasonlító tüneteket, panaszokat a vállöv területén elhelyezkedő néhány izom (pl. musculus supraspinatus) és néhány alkari izom (musculus brachioradialis), triggerpontjai is produkálhatnak. Érdemes megvizsgálni, a szóba jöhető izmokat és azokat triggerpontok hatákony oldását célzó manuális technikákkal megszüntetni.

Egyre gyakrabban találkozunk pl. lágyékhajlatba kisugárzó, vagy keresztcsonttáji fájdalmmal, melynek okait lehet meghatározott izmok területén is keresni (pl. musculus quadratus lumborum). Itt is hangsúlyos a tünetek differenciálása! Honnan ered a fájdalom? Amennyiben erre a kérdésre a triggerpont terápia vizsgálati módszere megadja a válasz: aktív triggerpont a kellemetlen tünetek kiváltó oka, akkor egy lehetőség maradt hátra, a pont oldása/kezelése.

Kategória: Gyógyítás