Fájdalmas izomcsomók kezelése | Triggerpont terápia

Triggerpontok a szervezet több szövetében előfordulhatnak - pl. ínszövet, zsírszövet, ízületi tok, szalagok -, de fájdalmat és egyéb panaszokat csak a vázizmokban elhelyezkedő pontok okoznak. Ezek nagyon sok esetben igazi kiváltó okai a mozgás szervrendszerében keletkező fájdalmaknak.

Mi az a triggerpont?

A triggerpont a vázizmon belül egy erősen irritált, „begörcsölt“ izomterület, mely sokszor kb. borsónyi nagyságú. Ez a csomó egy állandóan görcsben álló izomhoz hasonlítható. Egészséges izom összehúzódik, majd elernyed. Ezzel ellentétben a triggerpontot tartalmazó izom nem tud többé normálisan összehúzódni és elernyedni, mert kötőszöveti rétege megfeszülve azonnal érzi a változást. Tartós irritáció hatására az egész izom terültén tónusvátozás alakul ki. Az irritált területek állandó negatív szignált küldenek az idegrendszer felé, majd ez távoli testtájak irányába szétterülő erős fájdalom képében jelenik meg. Olyan érzést kelthet, mint az idegbecsípődés miatti fájdalom. Ezért sokszor össze is tévesztik az idegi eredetű fájdalmakkal.

Klasszikus példa erre az alsó végtag területére kisugárzó fájdalom, melynél talán egyből felmerül a gerinccsatornából kilépő ideg érintettség és porckorong károsodás lehetősége. Ilyen jellegű fájdalmakat triggerpontok is tudnak okozni. Ezért nagyon fontos a kiváltó okok differenciálása, mely minden esetben a triggerpont terápia terapeuta által kötelezően végzett eleme. Minden izomhoz tartozik egy-egy terület, ahová a triggerpontból kiinduló fájdalom élesen kisugárziki. A fájdalom helye alapján könnyen lokalizálható a harántcsíkolt izom, ezáltal pedig a kezelendő terület.

Szinte mindenki számára ismerős lehet a diagnózis: teniszkönyök. Könyök széli részén fájdalom, izomerő csökkenés mozgáskorlátozottság stb. Teniszkönyökre hasonlító tüneteket, panaszokat a vállöv területén elhelyezkedő néhány izom (pl. musculus supraspinatus) és néhány alkari izom (musculus brachioradialis), triggerpontjai is produkálhatnak. Érdemes megvizsgálni, a szóba jöhető izmokat és azokat triggerpontok hatákony oldását célzó manuális technikákkal megszüntetni.

Egyre gyakrabban találkozunk pl. lágyékhajlatba kisugárzó, vagy keresztcsonttáji fájdalmmal, melynek okait lehet meghatározott izmok területén is keresni (pl. musculus quadratus lumborum). Itt is hangsúlyos a tünetek differenciálása! Honnan ered a fájdalom? Amennyiben erre a kérdésre a triggerpont terápia vizsgálati módszere megadja a válasz: aktív triggerpont a kellemetlen tünetek kiváltó oka, akkor egy lehetőség maradt hátra, a pont oldása/kezelése.