Elemek megjelenítése címkék szerint: typaldos

szerda, 13 Július 2016 00:36

Mi is a fascia? Legfontosabb érzékszervünk?

A fascia szó szerint formát ad testünknek, fejünktől lábujjainkig összetart minket, és fontos feladata van, az érzékelés. Ez a kollagéndús, szakadásnak ellenálló, szalagszerű szövet körülveszi az agyat, csontokat, izmokat, valamint az egyes izomrostokat, és a belső szerveket is összefogja.

Régebben a fascia kapcsán majdnem mindig a cellulitről volt szó, alábecsültük és alig vettük figyelembe. Mára már megállapították, hogy ennek a vékony, erős, inas hártyának sokkal nagyobb befolyása van testünkre. Kutatók időközben az egyik legfontosabb érzékszervnek is mondják, ahol receptorok és idegsejtek vannak nagy számban jelen.

Miért tapad le a fascia? Hogy tapadhat le?

A mozgás a legfontosabb, amit azért tehetünk, hogy a fascia erős, ugyanakkor rugalmas maradjon. Ellenkező esetben, rendszeres mozgás nélkül letapad és megkeményedik a szerkezete, ezáltal a mozgás korlátozódik. A fascia letapadás a leggyakoribb oka a panaszoknak a nyak, a váll, és a hát, illetve az alsó végtag területén. Ez főleg abban az esetben gyakori, ha valaki ülőmunkát végez. Ha az izomrostok már nem olyan hajlékonyak, az ott futó idegek elnyomódnak és fájdalmat érzünk. A túlterhelés is károsíthatja a kötőszövetet, pl. a golfkönyök, teniszkönyök sem más, mint sérült és/vagy krónikus fasciaelváltozás.

Hogy függ össze a stressz és a fascia?

Stressz is vezethet letapadásokhoz, ugyanis hormonok aktiválódnak. A szövet csak akkor lazul el újra, mikor a külső nyomás elmúlik. Az egész rugalmasságunk elveszik krónikus stressz esetén, mobilitásunk csökken, és mindennek következménye tartós feszülések, lemerevedések és fájdalom. A jó hír azonban van, mégpedig, hogy nem kell tétlenül és reménytelenül tűrni ezt, hanem tudunk ellene tenni.

4 tipp a fájdalom megelőzésére és/vagy gyógyítására

1. Mozogjon lehető leggyakrabban, és figyeljen állapotára!
  2. Stresszes időszakban pihenjen sokat, tartson rövid szüneteket! A fascia masszázshengerrel (SMR tréning) jól kezelhető, így a letapadásokat, merevségeket az izmokban oldja, regenerálódását segíti. Válasszon hengert a fájdalomküszöbéhez megfelelően! Fájdalomra érzékeny: puhább henger fájdalomra kevésbé érzékeny: keményebb henger.
  3. A gimnasztika,  jóga, pilates, tai chi dinamikus módon erősítik a fasciát.
  4. Keressen erre specializálódott terapeutát, a fájdalom megszüntetés céljából!

A Fascia Disztorziós Modell (FDM, vagy más néven Typaldos módszer) egy specifikus megközelítésből szemléli a testi panaszokat, mint pl. a fájdalmat, vagy a mozgások tartományának beszűkülését. Ezek minden esetben egy meghatározott fascia disztorzióra vezetődnek vissza, amely nem más, mint a kötőszövet elváltozása, letapadása, csavarodása, keményedése. A terápia fókuszában ezeknek az elváltozásoknak a hatékony megszüntetése áll, amelynek érdekében FDM terapeutáink speciális vizsgálati teszteket hajtanak végre a pácienseken, felkutatják a kötőszöveti disztorziók helyét, jellegét, formáját, majd speciális manuális technikával elkezdik annak oldását, elvégzik eredményes megszüntetését.

A különleges módszer rendkívüli hatékonyságát akut sérüléseknél /panaszoknál villámgyorsan prezentálja a tünetek azonnali enyhülésén keresztül. Pl: ficam, térd-, vagy bokasérülések, zúzódások, húzódások, lumbágó, fejfájás, kisugárzó fájdalmak stb.

Fascia (kötőszövet) egy rejtélyes és sokoldalú szövet a bőr alatt, amely összeköti egymással sejtjeinket, szerveinket és mindenhol megtalálható. Mivel összeköti egymással szerveinket, szervrendszereinket, így funkcionális és strukturális zavarok, a mozgáskorlátozottság, neurológiai panaszok, a fájdalom minden esetben kapcsolatban állnak a fascia-rendszerrel, annak állapotváltozásával. A rendszer helyreállítását követően azonban a panaszok, a zavarok eltűnnek, vagy jelentősen csökkenek. Disztorziók, letapadások a szövetben, inaktivitás miatti strukturális átalakulások fájdalmat, izomerő csökkenést és a testrésztől távolabb jelentkező panaszokat tudnak okozni. Többek között ezen az összefüggésen alapul a rendkívül hatékony Fascia Disztorziós Modell (FDM terápia) is.

Miért fordulhat elő, hogy a módszer rendkívül hatékony? Hogyan alakult ki az FMD terápia? Miért fordulhat elő, hogy a nyugalomba helyezés, gyógyszeres kezelés, jegelés/hűtés nem járulnak hozzá a hatékony gyógyuláshoz, a fascia lazuláshoz?

Utóbbi kérdést először egy amerikai orvos, osteopath, Dr. Stephen Typaldos tette fel egy texasi kórház sürgősségi osztályán. FDM terápia alapja a gesztikuláció, a fájdalom helyének meghatározása, a pontos és mindenre kiterjedő mozgásszervi vizsgálat, aza anamnézis felvétel. A terápiát kifejlesztő orvos Dr. Stephen Typaldos rájött arra, hogy hasonló panaszokkal hozzá forduló Páciensek mindig ugyan azokat a gesztikulációkat, testi kommunikációkat használják. Ennek alapján dolgozta ki azt a 6 féle disztorziós rendszert, amelyet a kezelő a terápia során alkalmaz.

Hozzánk forduló Pácienseknél a 6 különböző disztorziós típusból egy biztosan jelen van. Példa az un. Triggerband disztorzióra. Egy páciens azzal a panasszal keresi fel kezelőorvosát, hogy sporttervékenység közben megrándult a bokája (szupinációs trauma). Az érintett végtagrész duzzadt és nagyon fájdalmas, nyomásérzékeny. Páciens égő, erős, szúró jellegű fájdalomról számol be. Ezekben az esetekben általános javaslat a nyugalomba helyezés, jegelés, kompresszió, sérült testrész felpolcolása. Mellette sz.e. kiegészítően gyógyszeres fájdalomcsökkentés/gyulladás csökkentés. Ezt a folyamatot követve a páciens néhány hét múlva el tudja kezdeni ismét a sporttevékenységet.

Ettől eltérően az FDM megközelítés a következő: Az orvos kettő lehetséges fascia disztorzió irányát tudja ebben az esetben megállapítani. Ezeket korrigálja speciális manuális technikával (Typaldos féle korrekció), a fascia helyreigazítása, korrigálása után, azaz kb. 2 kezelést követően páciens újból - néhány nap múlva - el tudja kezdeni a sporttevékenységet.

Az FDM terápia kiválóságát folyamatosan bizonyítja pl. hátfájdalmak, vállízületi és nyaki fájdalmak, mozgásbeszűkülések stb. tüneteinek enyhítése érdekében alkalmazott célzott kezeléseknél. Neurológiai panaszok, fejfájás, érzészavarok szintén hatékonyan javíthatók. Hosszas megfigyelés, a páciensek részéről tanúsított gesztikulációk, tapasztalat, vizsgálat, tudományos kutatási eredmények elemzése, kipróbálása vezetett hosszú évek alatt egy új koncepció kialakulásához. Következmény egy rendkívül hatékony módszer, amely forradalmi újítást jelentett a megbetegedések tüneteinek hatékonyabb megértéséhez, azok effektív és rendkívül gyors kezeléséhez.

Pácienseknél a 6 különböző disztorziós típusból egy biztosan jelen van. A különféle disztorziós típusokat azonban speciális manuális technikával hatékonyan lehet gyógyítani, ezzel  pedig a panaszokat, fájdalmakat, mozgásbeszűküléseket orvosolni tudjuk. A kezelések száma az alapdiagnózis súlyosságától függően változó, döntően az első kezelés eredményei határozzák meg. Általában 3-4 kezelés elegendő.

Gesztikuláció megfigyelése a fascia disztorzió lokalizálásában rendkívül fontos az FDM vizsgálatoknál, valamint az állapotfelmérés idején. A gesztikulációk értelmezésének fontosságára:

1.) Térdízületi fájdalmak

• Térd belső, vagy külsős oldalán hosszanti irányban jelentkezik a fájdalom, akkor a Triggerband (TB) disztorziós lánc érintett.
  • Anamnézis felállításánál jól körülhatárolt relatív kis kiterjedésű területre mutat rá a Páciens, akkor az Continuum disztorzió (CD).
  • Több fájdalmas területet lokalizálható a térdízület körül, akkor a Continuum disztorziós (CD) lánc érintett.
  • Amennyiben Ön direkt rámutat a fájdalmas pontra és ráfekteti a kezét anamnézis során, akkor az Falt disztorzió (FD).
  • Amennyiben Ön átfogja a térdét és így lokalizálja a fájdalmat, akkor EntFalt (enFD) disztorzió lokalizálható a fasciában.
  • A patellánál haránt irányban jelentkezik fájdalom, akkor az EinFalt disztorziós fascialánc érintett.
  • Amennyiben anamnézis közben ráfekteti kezét a térdére és dörzsöli, lágyan maszírozza, akkor a fasciában Cilinder disztorzió (CyD) van.

2.) Lábfájdalmak

• Anamnézis felállításakor Ön egy vonal mentén lokalizálja a fájdalmat a talpi boltozatnál, akkor az Triggerband disztorzió (TD) érintettségére mutat.
  • Amennyiben egy konkrét fájdalmas pontra mutat, az Continuum disztorzió (CD).
  • Amennyiben a lábfej dorzális részén lokalizálja a fájdalmat, abban az esetben a Falt disztorzió (FD) van jelen.
  • Amennyiben sokat maszírozza a lábfejét, mert csupán az csökkenti a fájdalmat, a Cilinder disztorziós (CyD) lánc érintett.

3.) Deréktáji panaszok

• Anamnézis felállításakor Ön egy jól körülhatárolható vonal mentén jelzi a fájdalmat a terapeutának a lumbális gerinc két oldalán, akkor az paravertebrális Triggerband disztorzió (TD).
  • Amennyiben a fájdalmas hely lokalizálásakor a medencétől a fenéken át a comra simít, akkor a Triggerband disztorziós (TD) lánc érintett.
  • Amennyiben a lágyékhajlatban jelentkezik a fájdalom a Hernier Triggerpnt disztorziós lánc (HTD) érintett (Grynfelt sérv).
  • Amennyiben Ön egy ujjal a fenék izomzatának meghatározott pontjára mutat a fájdalom lokalizációjakor, akkor Bull's Eye Hernier Triggerpont (eyHTD) disztorziós lánc érintett.

Hosszan tartó, krónikus fájdalmak, deréktáji, ízületi panaszok izomfájdalmak, mozgásbeszűkülések esetében javasolt egy terápia, amely sok esetben azonnal képes enyhíteni a disztorziók súlyossági fokán, ami aztán érezhető tünetenyhülésben nyilvánul majd meg.

Információ kérése és időpont foglalás érdekében hívja ügyfélszolgálatunkat vagy írjon a képernyő jobb alsó sarkában megjelenő chat vonalon!

Telefonos elérhetőségünk munkanapokon 9:00-18:00 óra között a következő: +36 1 790 9900

Az elmúlt évek kutatási eredményeinek köszönhetően végre sikerült tudományosan is bizonyítani, hogy a testet hálóként körülfonó fasciarétegek felelősek izmaink teljesítőképességéért, a test rugalmasságáért, receptoraink helyes működéséért.

A fascia fiziológiás szöveti struktúrájának sportban, rehabilitációban, sérülések megelőzésében (prevencióban) borzasztóan nagy jelentősége van. Ez a felfedezés új utat nyitott az alkalmazott tréningekben és terápiás lehetőségekben a sport mellett a gyógykezelések területén is (lsd. Fascia Release Terápia).