Gerincbetegségek - Low Back Pain (LBP)

LBP (Low Back Pain) fogalma talán Önnek is ismerősen csenghet, hiszen napjaink talán leggyakrabban emlegetett és legjobban elterjedt „népbetegsége”, mely szinte minden második embert érint ülő, vagy álló munkaköréből kifolyólag, esetleg a rendszeres testmozgás teljes körű hiánya miatt, mely kezdetben még csak legyengült hátizomzattal reagál, később viszont komolyabb problémák kialakulását eredményezheti.

Az ágyéki gerincszakasz az ízületek, szalagok, idegek és izmok jól szervezett struktúrája, melyek összmunkája egyszerre biztosít védelmet a gerincvelő számára, stabilitást és mobilitást a mindennapi mozgások kivitelezésére. Ugyanakkor erre a szakaszra hárul a teherviselés szempontjából a legnehezebb feladat, hiszen közvetíti a törzs és felső végtagok súlyát a láb felé. A környéken található idegi struktúrák felelősek a medence, alsó végtagok és lábak szenzomotoros beidegzéséért, mely elengedhetetlen a járás kivitelezéséhez.

Mivel ez egy rendkívül összetett rendszer, így bármelyik elemének sérülése deréktáji panaszokban manifesztálódik. Az okok felderítése és a differenciáldiagnosztika viszont a mai napig gyakran vitatott téma az egészségügyi szakemberek között.

A probléma hátterében állhat:

• izomgyengeség vagy túlerőltetett izomzat
  • antalgiás tartás
  • gerincferdülés
  • porckorong degeneráció
  • kisízületi problémák
  • iliosacralis ízület diszfunkciója
  • spondylolisthesis (csigolyaelcsúszás)
  • tumor és különböző térszűkítő folyamatok
  • belső szervi elváltozások (pl. vese, vastagbél)

A megfelelő diagnózis felállításához és a helyes kezelés kiválasztáshoz a fájdalom elkülönítése szükséges. Amennyiben mechanika, nociceptív eredetű fájdalommal küzd, ez esetben elsődlegesen a kötőszövet, az izmok, szalagok és gerinc környéki ízületek érintettek és a fájdalom általában az ágyéki szakaszra, fartájékra és az alsó végtagok felső részére lokalizálódik, különösen bizonyos mozgások hatására (pl. előre- vagy hátrahajlás, fordulás, hosszas állás, ülés). Tehát a mechanikai fájdalmat szövetkárosodás vagy zsigeri elváltozás okozza.

Radikuláris fájdalom előfordulása esetén az ideggyök gyulladása, nyomása miatt zsibbadás, izomgyengeség léphet fel. A panaszok jellegzetesen csak egy oldalon fordulnak elő, a fájdalom jellege éles, csíkszerű és az ideg lefutása mentén vagy a dermatómába sugároz.

Számos további fájdalomforrás létezik, melyekbe beletartozik a gerinccsatorna szűkület okozta klaudikációs fájdalom, vagy például SPA, RA-hoz hasonló gyulladásos állapotok okozta fájdalom, myelopathiás fájdalom, neuropátiás fájdalom egyaránt.

Régóta küzd deréktáji panaszokkal? Alsó végtag területébe sugárzó fájdalommal? A halogatás nem megoldás! Vessen véget a problémának mielőbb, hiszen minél korábban fedezzük fel a tüneteket produkáló okot, annál könnyebben mondhatunk búcsút a fájdalomnak, mely hosszabb idő elteltével akár mozgáskorlátozottsághoz, mozgásképtelenséghez vezethet. Ez nem csak a munkaképességet, de az életminőséget is nagymértékben rontja, ezért akár prevenciós, akár rehabilitációs céllal kerekedjen felül derékpanaszain és keressen minket bizalommal!

Írta: Leiti Renáta, gyógytornász/Rehab Akadémia

A cikket másolni, sajátként feltüntetni tilos. Ezzel kapcsolatos szerzői jogi nyilatkozatunkat itt olvashatja.

Rehab Akadémia speciális PhyDoArt® komplex gerincprogramja egy sokoldalú egszségmegőrző lehetőségeket magában foglaló, egyénre szabott effektív rehabilitációs és prevenciós koncepció. Részletek itt...