Nyaki gerinc panaszainak terápiás lehetőségei

A gerinc nyaki szakaszán és a környező izmokban jelentkező panaszok miatt sokan fordulnak orvoshoz. Ezen a területen is többféle ok állhat a fájdalom hátterében, s a nyaki panaszok sokszor a cervikális neurológia, a nyaki szindróma, a cerviko-brachiális vagy cervikális/nyaki szindróma szinonimájává válnak.

Anatómia

A nyaki gerinc a legfelső hét csigolyából áll. A legfelső két csigolya a koponyaalappal áll funkcionális kapcsolatban. A csigolyatestek között helyezkednek el a porckorongok, melyek segítenek rugalmasan reagálni a külső behatásokra (pl.: tehermentesítés, „lengéscsillapítás”). Emellett a csigolyatestek kisízületeken keresztül is összeköttetésben állnak. Kétoldalt lépnek ki a nyaki idegek (nyolc gyök), melyek tovább haladva a karok beidegzését látják el. A nyaki szakasz stabilitása, jelentős mozgékonysága számtalan szalagnak és izomnak köszönhető.

A nyaki szakasz fájdalma

A nyaki terület problémájának a legkülönbözőbb okai lehetnek. A probléma eredhet például monoton terhelés vagy mozgáshiány miatt kialakuló akut izomspazmusból (túlzott feszülés) vagy izomfájdalomból. Továbbá a lágyrészek melletti képletek sérülése is fennállhat: az ízületek arthrosisa (úgynevezett kopása), a különböző porceltérések (pl.: a porcréteg elvékonyodása) vagy az idegi- vagy érképleteknek helyet biztosító csatornák szűkülete.A nyaki szakaszon gyakori panasz kiváltó ok a porckorong víztartalmának csökkenése, mely meghatározza magasságát és fiziológiás működését is. A porckorong ellaposodása az évek múlásával természetes folyamat szervezetünkben, azonban nagymértékű eltérésnél chondrosisról beszélünk. Emellett a porckorong kiboltosulása, sérvesedése is provokálhat tüneteket (pl.: zsibbadás vagy fájdalom a karban).

Terápiás lehetőségek

Ahogy szervezetünk is másként reagál a különböző behatásokra, más eltérés alakulhat ki és más tünetekkel, úgy a terápiák közül is más-más lesz, amely igazán orvosolni tudja problémánkat. A kezelési lehetőségek között választhatunk a konzervatív terápiák, a gyógyszeres vagy operatív megoldások közül is. Kiemelt ajánlatunk a nyaki fájdalmak kezelésére:

Konzervatív terápia

Az eredményes terápia alapja legtöbbször a tünetek kiváltó okainak felkeresése. Izomeredetű panasz esetén például kiváló az izom és a kötőszövet lazítására, tónus regulálására szolgáló lágyrésztechnikák, s a megfelelő aktív tréningek kombinációja. Emellett segítenek a manuális technikák, a masszázs, a gépi kezelések (pl.: lökéshullám, ultrahang) stb. is. A témában készült kutatások alapján a konzervatív technikák (nem műtéti megoldások) a krónikus, fejfájással együtt járó nyaki panaszok orvoslásában is sikeresek. Ezek a technikák az ízületek mozgékonyságának helyreállítására, a túlterhelt vagy túlságosan feszes állapotban rögzült izmok lazítására, a kialakult blokkok oldására, a különböző kötőszöveti eltérések kezelésére (pl.: Trigger-pontok, fascia disztorziók), s az alulműködő, gyengébb izmok erősítésére törekszenek. A klasszikus masszázs technikák a kutatási eredmények szerint remekül kiegészítik a konzervatív technikákat, s növelik eredményességüket. Porckorong problémák esetén a porckorong eltérésének rendezése (pl.: centralizálása) és a kiváltó eltérés kezelése (pl.: kóros tartás, stabilitás-mobilitás diszbalansz)kínál hosszútávon megoldást. A terápiáknak köszönhetően a szervezet öngyógyító mechanizmusa elindul vagy felgyorsul. A fiziológiáshoz közeledő mozgásképességgel rendelkező ízületek segítenek a lágyrészek (pl.: kötőszövet, izom, szalagok) egészséges működésének helyreállításában, egyre több önálló technika, mozgás végezhető terapeuta segítség nélkül, majd a panaszok enyhülésével, a mozgások zavartalan kivitelezésével elérhető a teljes gyógyulás, visszafordíthatatlan degeneratív elváltozás során a panaszok minimalizálása, a mozgásképesség maximalizálása.