Elemek megjelenítése címkék szerint: tarkófájás

szombat, 03 Szeptember 2011 10:44

Rágóízület speciális kezelése

Milyen kezelés az állkapocs-ízületi terápia, vagy más néven Temporomandibularis terápia?

Meglepően sok ember szenved olyan fejfájástól, arc területén jelentkező fájdalmaktól, nyaki- és hátfájdalmaktól amelyeknek valódi oka ismeretlen. Ilyen esetekben válik igazán nyilvánvalóvá, milyen centrális szerepe van a - korábban szinte mindig elhanyagolt - rágóízületnek különféle megbetegedések, kellemetlen tünetek kialakulásában.

A panaszok valódi oka a rágóízület (articulatio temporomandibularis) struktúrális és funkcionális elváltozásaiban kereshető. A komplett "megbetegedést" - melynek középpontjában a rágóízület áll - , nevezzük Cranio-Mandibularis Dysfunctio-nak (CMD).

A rágóízületben keletkezett elváltozás hatására az ízület felépétésében megváltozik, működése rosszabbodik és az ilyenkor keletkező tünetek már túlmennek a rágáskor jelentkező zavaroknál. Amikor a rágóízület nincs egy megfelelő, fiziológiás pozícióban rágás közben finom krepitáció, ízületi fájdalom vagy fogfájás, esetleg fülzúgás, szédülés, fej- és/vagy arcfájdalom jelentkezhet. Ez kifejti hatását a gerincoszlopra és ezzel az egész test statikájára. Másik oldalról nézve a testtartásban bekövetkező változások (pl. végtaghossz különbség, medence ferde állása, scoliosis, hanyag tartás stb.) a rágóízület működésére is negatív hatást fejtenek ki, amelyből kialakulhatnak bizonyos idő eltelte után a fent említett panaszok, tünetek.

A rágás, a rágómozgások változnak, amely az izmok tónusának fokozódásához, triggerpontok kialakulásához ezzel pedig további kelemetlen tünetekhez vezethetnek pl. a rágóizmok, mimikai izmok, nyakizmok területén.

Panaszok, amelyek utalnak a rágóízület problémájára:

• gyakori éjszakai fogcsikorgatás a rágóizmok tónusának fokozódásához vezet, amely pedig okozhat erős fejfájást, migrénes rohamokat,
  • gyakori vagy állandó fülzúgás (tinnitus),
  • gerinc görbületeinek saggitalis irányú változásai: fokozott cervicalis és lumbalis lordosis, fokozott thoracalis kyphosis
  • ízületi gyulladás (arthritis)
  • alsó végtag hosszkülönbségének változása
  • stressz
  • baleset
  • hosszú ideig tartó fogászati, szájsebészeti beavatkozások

A rágóízület funkcionális és struktúrális probémájának megoldásában van a segítségünkre a Temporomandibularis terápia, amely egy alapos vizsgálatot követően az ízületen belüli és ízület körüli eltérések hatékony megszüntetésére tereli a hangsúly. Nagy figyelmet fordít az ízület kezelése mellett a statikai eltérések hatására bekövetkező lágyrészelváltozás (izomspazmus, triggerpontok stb.) megszüntetésére is.

Kategória: Gyógyítás