Elemek megjelenítése címkék szerint: bőnyegyulladás, sarokfájdalom, sarokcsonti panasz

A talpi bőnye túlerőltetése. (plantaris fasciitis) – például intenzív futósport során (még hozzáadódik, ha helytelen a terhelés), helytelen cipô hasznàlatakor fájdalmas gyulladáshoz vezethet.

Mi a talpi fascia?

A talpi fascia egy vastag kötőszövetes szalag, ami a sarokcsont (calcaneus) elülső részén ered. Ez a fascia az előláb és a sarok között kifeszülve, rugalmasságával csillapítja a talajra érkezés során létrejövő ütközést séta, futás, ugrás során. Lábdeformitás estén, nagyfokú terheléskor a túlzott igénybevétel a plantaris fascia sérüléséhez, túlerôltetés miatti átalakulásához vezethet. A helytelen vagy fokozott terhelés leggyakrabban finom, hajszálvékony sérülésekhez vezet és gyulladást okoz, ezáltal szöveti károsodást és funkcionális korlátozásokat. Akár a talpi bőnye részleges és teljes szakadása is létrejöhet.

A túlságosan igénybevett és ezáltal részlegesen sérült talpi fascián néha megkeményedett, kitapintható csomók(un.fascia disztorziók) keletkeznek. Az esetleges rossz lábhelyzet mellett a túl erős edzésfokozatok, a nem megfelelő cipő - amely nem kielégítően csillapítja a földre érkezést - a futófelület váltakozása, a túlsúly vagy a korral járó folyamatok elősegítik ennek a fájdalmas elváltozásnak a kialakulását.

A talpi bőnye gyulladásától szenvedő páceinsek nagyjából felénél saroksarkantyú is kialakul. Ez a sarkantyú már az Achilles-ín túlterhelését és a terhelési viszonyokhoz való átalakulást mutatja számunkra, melyet célzottan szöveti lazító technikákkal, keringést javító terápiákkal kell effektíven kezelnünk.

Lökéshullám terápia a regeneráció érdekében / Regeneráció lökéshullám terápiával A krónikus plantar fasciitis gyógyítására többek között a lökéshullám terápiát alkalmazzák, ami a gyulladásoknak, meszesedéseknek egy viszonylagosan kíméletes kezelése. A lökéshullám olyan különösen energia gazdag mechanikus, akusztikus hullámokat alkalmaz, melyek a test szöveteinek feszes ellenállására tud célzottan hatni. Rövidebb terápiás egységek ( 20 perc) alatt az íneredés gyulladása kezelhető és a sarkantyúnál kialakult meszesedés (calcificatio) a sejtaktivitás fokozódásának, a keringés javításának ès a szöveti lazìtàsnak köszönhetően csökkenthető. Erre megvannak a speciàlis beàllìtàsi rendszerek, kezelési programtervek, melyek az elváltozàsban érintetg szövetekre célzottan, érzékenységük függvényében hatnak és a tònus normalizàlàsàra, a regeneràciò gyorsìtàsàra fòkuszàlnak. Mindez hatèkony fàjdalom csökkenést is eredményez.

A terápia előnye továbbá, hogy nem megterhelő és többnyire problémamentes. Ami elôfordulhat az elsô kezelést követôen az a nyomàsérzékenység 2-3 napig.

Kortikoszteroid injekció

Makacs talpi fascia gyulladásnál a helyi fájdalomcsillapító injekció hatásos lehet. Tüneti kezelésként igen gyakran hasznàlatos, habár a korikoszteroid injekciók gyakran jó és rövidtávú eredményt hoznak, a probléma kiváltó okát nem szüntetik meg ugyanis a kórkép alapja a talpi bőnye helytelen biomechankiai terhelése.

Erősítőtréning, mint terápiás lehetőség

A talpi bőnye gyulladása egyszerű, konzervatív terápiás módszerekkel kezelhető. Ehhez tartozik a vádli izomzat és a talpi bőnye rendszeres, napi nyújtása , lazítása. Ezen kívül érdemes lehet a lábboltozat tartását segítő izomerôsítô tréning rendszeres alkalmazàsa.

A jelenlegi kutatások alapján azonban a leghatékonyabb a célzott erősítő tréning. Speciális nyújtó, erősítő gyakorlatok a vádli és a láb izomzatára egyértelműen segítenek a fájdalomcsillapításban  ( Ezekrôl érdeklôdjön IAS Sportfizioterapeutàinknàl).

Mdical Flossing -A speciális gumiszalaggal végzett leszorítàs, mobilizálás és kötôszöveti lazìtás szintén rendkìvül hasznos kellék a letapadàsokhoz kapcsolòdò fàjdalmak és azok kivàltò okainak oldàsàban.

Fascia Release manuàlis teràpia - A kötôszöveti láncok mentél oldja a sarokcsonti fájdalmak hàtterében rejtôzô, tàvolabbi testrészekre is kihatò tùlterhelés következményeit, melyek a funkcionàlis kinematikai làcok rendszerében minden esetben kapcsolatban vannak a talpi bônye gyulladàsàval. Ezek kiegészìtôje az otthoni önkorrekciòkat biztosìtò SMR tréning, a melyrôl sportrehabilitàciòs szakembereink alapos gondossàggal tàjékoztatjàk Önt egy-egy kezelés alkalmàval.