Elemek megjelenítése címkék szerint: befagyott váll

kedd, 07 Augusztus 2018 05:40

Medical Flossing és a befagyott váll

Egyik tanfolyam szünetében beszélgettünk terápiákról, tréningekről, tudományos újdonságokról a fasciaterápiák területén témakörök kerültek elő és kihagyhatatlan a flossing is. Így esett meg, hogy a beszélgetésbe bekapcsolódott egy terapeuta, akinek rendszeresen, állandóan terhelés hatására fokozódó vállpanaszai voltak mely fájdalom a berotációnál és a 90 fok fölötti abdukciónál élessé, szúróvá vált és tovább fokozódott. E kettő irány tartománya (abdukció, berotáció) jelentősen be is volt szűkülve.

Megkért a kolléga, hogy csináljam meg rajta a Medical Flossing tekerést, hogy érezhesse annak hatásait. Mondtam neki, hogy örömmel. Első alkalommal speciális teszteket végeztünk a gumiszalaggal, hogy megtudhassam pontosan melyik képletettel van probléma a vállízületi-vállövi régióban, mikor és melyik anatómiai képlet feszül meg, az milyen fájdalommal jár. Majd ezt követte az izmok lazítására, a vérkeringés javítására, a szalag és tok képletek tónusának csökkentésére, valamint az ezzel párhuzamos mozgások közbeni fájdalom csillapítására helyeződött a hangsúly. Mindezt szabad súlyzós gyakorlatokkal a ROM (Range of Motion) növelése céljából.

Elegendő volt 3x felhelyezni a Medical Flossing szalagot a speciális szöveti tulajdonságoknak megfelelő nyújtottsági fokon és a mozgásbeszűküléssel járó állapotok, valamint a fájdalom meg is szűnt a vállízületben.

Hogyan? Milyen formában hat ez a jól alkalmazható, gyors és effektív technika? Bemutatjuk a következő Medical Flossing képzésen 2018. szeptember 07-én. [Részletek és regisztrációs lehetőség itt...]

Ezen cikkel kapcsolatosan pedig sok-sok lényeges háttérinformáció ismertetésre kerül a 2018. szeptember 4-én megrendezett "Innovatív sportolói rehabilitáció új formája a Medical Flossing." című ingyenes szimpóziumi délutánon. [Részletek és regisztrációs lehetőség itt...]

Várunk minden érdeklődőt sok szeretettel a Medical Flossing rendezvényeinkre!

Tisztelt Olvasó! Felhívjuk a figyelmet arra, hogy jelen cikk szerzői jogi védelem alatt áll. A cikk, vagy egy részének bármilyen felhasználásához ( másoláshoz , fordításhoz stb.)  a szerző előzetes írásbeli engedélye szükséges. A szerzői jog megsértése súlyos jogi következményeket von maga után.

Kérje a témában profi gyógytornászaink, sportfizioterapeutáink tanácsát a módszerről itt: +36 1 790 9900

szerda, 14 Június 2017 22:57

Befagyott váll - Periarthritis humeroscapularis

Manapság sokféle vállövi, vállízületi fájdalommal, funkciókieséssel találkozhatunk, melyek igencsak befolyásolni tudják az érintettek életminőségét. Felső végtagjainkat igen változatos tevékenységek során használjuk, az alapvető mindennapi mozgásoktól (pl.: fésülködés) elkezdve a bonyolult, komplex sportmozgásokig (pl.: tenisz). A mozgásbeszűkülés, a fájdalom akár olyan mértékű is lehet, hogy önellátási deficitet is okozhatnak, ezáltal megkeserítve az érintettek életét. A vállízületünk (articulatio glenohumeralis) a legnagyobb mozgásterjedelemmel rendelkező ízületünk, funkciókiesése esetén nagymértékű változásokat tapasztalhatunk a mindennapi mozgásaink során.

Anatómiai felépítése igen bonyolult, egy struktúra sérülése, degenerációja kihat a további anatómiai részekre, így nagyon fontos a harmónia fenntartása. A vállövünk komplex, megfelelő működésében igazából 4 ízületi- és lágyrész "kapcsolat" vesz részt, ezeknek az összehangolt működése szükséges a fájdalmatlan, teljes mozgások fenntartásához. Egyik ízület maga a vállízület (articulatio glenohumeralis), másik a vállcsúcs és kulcscsont közötti ízület (articulatio acromiclavicularis), harmadik a kulcscsont-szegycsont közötti ízület (articulatio sternoclavicularis), végül a lapocka és a mellkas közti kapcsolódás (scapulothoracalis összeköttetés).

A vállöv felépítésében változatos lágyrész struktúrák is részt vesznek (izmok, bonyolult szalagrendszer, ízületi tok, labrum=ízületet körülvevő porcgyűrű, bursa=nyáktömlő stb.), melyeknek patológiája szintén az egyensúly megbomlását okozzák, ezáltal fájdalmat, mozgásbeszűkülést indikálnak.

A periarthritis humeroscapularis egy igen rejtélyes kórkép. Köznyelven befagyott vállként szokták emlegetni, melynek a hátterében változatos okok állhatnak. A periarthritis humeroscapularis esetén a váll környéki anatómiai struktúrák gyulladása, arthritis áll fenn. Egy ilyen kórkép esetén bármelyik alkotóelem érintett lehet, és ez átterjedhet a környező struktúrákra, ezáltal kialakítva a „befagyott vállat”. A lágyrészek a gyulladás miatt hegesedni kezdenek, ami a mozgástartományokat még jobban beszűkíti, a mozgásokat nehezebbé teszi. Hátterében több tényező is állhat; korábbi vállat ért trauma, gyulladás, műtétet vagy sérülést követő nem megfelelő rehabilitáció, pszichés tényezők, hosszantartó vállízületi immobilizáció, anyagcserezavarok, hormonális problémák stb.

A befagyott váll válltájéki fájdalommal, illetve mozgásbeszűküléssel jár, de a kiváltó oka nem teljesen tisztázott. A fájdalom általában a váll elülső-külső részén jelentkezik és kisugározhat a felkarba. A fájdalom a betegség előrehaladtával nyugalomban is fennállhat, viszont mozgásra, terhelésre fokozódik. A fájdalom éjszaka erősödhet, alvási panaszokat okozhat.

Különböző stádiumai vannak, mely során a fájdalom és a mozgásbeszűkülés mértéke folyamatosan változik. A kezdeti, akut stádiumokban inkább a fájdalom a jellemző kisebb mozgásbeszűküléssel, majd később akár fájdalmatlanná is válhat, viszont ilyenkor a mozgásbeszűkülés a domináns. Elsőként a vállízületi berotatio (felkarcsont befelé forgatása) illetve az abductio (oldalra emelés) szokott beszűkülni, ezáltal a mindennapi mozdulatok (pl.: öltözködés) kivitelezhetetlenné válnak.

A mozgásterjedelem csökkenése az aktív illetve a passzív mozgásoknál (amikor a terapeuta mozgatja a végtagot) is megfigyelhető. Kezelésében elsősorban konzervatív eljárásokat szoktak alkalmazni. Vannak olyan esetek, amikor kezelés nélkül automatikusan rendeződhetnek a viszonyok, tünetmentessé válhat a folyamat pár hónap elteltével. Viszont érdemes vállpanaszok esetén minél hamarabb elkezdeni a kezelést, a további funkciókiesés elkerülése végett.  A terápiában a dominánsabb panasz enyhítését tűzzük ki elsődleges célul. A kezdeti stádiumokban inkább a fájdalom enyhítése a fő szempont, viszont a mozgásbeszűkülés megelőzése is fontos feladat. Fájdalomcsillapítás elérése érdekében alkalmazhatunk különböző fájdalomcsillapító illetve gyulladáscsökkentő készítményeket illetve hőterápiát.

A mozgástartományok beszűkülését különböző lágyrészmobilizációs technikával, manuálterápiás eljárással, kineziotape-el lapockmobilizációval stb. ki tudjuk küszöbölni. A kineziotape segítségével kötőszöveti (fascia) mobilizációt tudunk létrehozni, ezáltal a mozgástartomány beszűkülés megfékezhető, visszaszorítható. Ezen kívül a környező izomzat funkcióját is tudjuk támogatni a különböző ragasztási technikákkal. Továbbá a kineziotape rugalmasságából adódóan a szövetek megemelése által a területen fokozódik a keringés, ezáltal a szöveti regeneráció.

Mivel a kötőszövetek is érintettek, ezért nagyon jól használhatóak a különböző fascia lazító technikák (pl.: FRT-Fascia Release Terápia illetve a Typaldos-módszer vagy más néven Fascia Disztorziós Modell Terápia).

A kötőszövetek, lágyrészek lazítása által a mozgástartomány csökkenés megelőzhető, mértéke lecsökkenthető. A lazítás illetve a keringésfokozás szempontjából a Medical Flossing alkalmazása is segíthet a befagyott váll kezelésében. A Medical Flossing pumpafunkcióját kihasználva az adott terület keringését nagy mértékben növelhetjük, mely elősegíti a szövetek regenerációját, illetve a speciális gumiszalag alkalmazásával a különböző szöveti letapadásokat fel tudjuk lazítani, így befolyásolhatjuk a mozgásbeszűkülést. A szövetek lazítása, terület keringésének fokozása érdekében alkalmazhatjuk a lökéshullám terápiát is az érintett régióban.

Korrektív tréning során fontos az ízületi mobilizáció, viszont az erőteljes mozgásokra illetve manipulációra a szövetek kórosan reagálhatnak, mely további feszességet, mozgástartomány csökkenést okozhat. Óvatos mobilizációt, ingamozgásokat illetve a terapeuta által végzett óvatos passzív mozgatást szoktunk javasolni a mozgásbeszűkülés prevenciója érdekében.

A későbbiekben, amikor a fájdalom a háttérbe szorul, inkább a mozgástartományok csökkenése a domináló tünet, akkor a mozgások helyreállítására kell fektetni a hangsúlyt. Továbbra is alkalmazhatóak a már említett mobilizációs manuális eljárások, fascia lazító technikák, kineziotape, Medical Flossing stb.

A korrektív tréning során célunk a vállízület teljes mozgástartományainak, izomerejének és funkciójának visszanyerése. A mobilizációs gyakorlatok mellett, elkezdhetjük az izomerősítő gyakorlatok illetve a nyújtások/stretching végeztetését. A megfelelő funkció eléréséhez fontos a propriocepció (ízületi helyzetérzékelés) fejlesztése is különböző instabil eszközök segítségével. Az izomerősítésre illetve a propriocepció fejlesztésésre a megfelelő mozgástartományok helyreállítása után fektessünk nagyobb hangsúlyt.

Az izomerősítés során a rotátorköpeny izomzatát semmiképp se felejtsük ki, mivel ezen izmoknak fontos szerepe van a vállízület stabilizálásában, ezáltal a megfelelő funkció fenntartásában! Továbbá fontos a törzsizomzat erősítése, lapockazárók, a m. biceps és triceps brachii, a m. deltoideus erősítése, illetve minden olyan izomnak a fejlesztése amelyben izomerő gyengeséget érzékelünk. Továbbá a zsugorodásra hajlamos izmok nyújtását is bele kell vennünk a programba (pl.: m. trapesius superior, m. pectoralis major stb.)! Célunk az izombalance, izomegyensúly kialakítása!

Ezen kívül a fasciák, izmok, kötőszövetek lazítása érdekében alkalmazhatunk speciális SMR eszközöket pl.: XBall. (SMR= saját magunk által speciális eszközökkel végezhető izom-kötőszöveti lazítás) A befagyott váll megelőzésében nincsenek konkrét, igazán releváns tanácsok, mivel az oka nem teljesen ismert. Mivel a vállízületi fájdalmak, mozgásbeszűkülések a mindennapi mozgások során igen hamar felismerhetőek, befolyásolják az önellátás, mindennapi aktivitás szintjét, ezért fontos, hogy ha vállpanaszokat veszünk észre, akkor minél hamarabb forduljunk szakemberhez.

A mielőbbi kezelés, prevenciós gyakorlatok, tanácsok által visszaállítható a vállízület harmonikus működése, így fenntarthatóak a teljes, fájdalommentes mozgások.

Rehab Akadémia speciális PhyDoArt® programja egy specifikus, egyénre szabott rehabilitációs és prevenciós koncepció kifejezetten ajánlott befagyott váll esetén is. Részletek itt...

A cikket másolni, sajátként feltüntetni tilos. Ezzel kapcsolatos szerzői jogi nyilatkozatunkat itt olvashatja.